tirsdag 22. februar 2011

Ny medisin

Oki, så var det over og ute med methotrexaten.
Ett nytt møte med revmatologen, som alltid er like skummelt hver gang.
Samarbeider hun med meg idag? Er hun i godt eller dårlig humør? Kommer hun til å være nedlatende, eller svarer hun informativt på mine spørsmål?
Ikke alle møter med revmatologen har vært like positive.
Vi startet med feil fot da hun tok over saken min fra en pensjonert revmatolog og ved første møte forkastet all utredning han hadde foretatt.
Og så satte hun seg ned og sa at alle mine smerter var muskuløse!!
Og den forklaringen holdt hun på i 1,5 år før hun etter skjelettcintografien min måtte innrømme at kroppen min var full av betennelser. Og hun ble nødt til å sette diagnose på meg.
Og denne gangen hadde hun hatt 2 sykehus til å sjekke røntgenbildene mine, så det var ingen tvil om diagnosen lenger.
For første gang i mitt liv ble jeg glad for å få ett papir på at jeg var syk.
Jeg var ikke lenger en hypokonder!

Vel, de siste gangene hadde jeg følge med min samboer til timene på revmapol. Det slet meg så hardt psykisk at jeg ikke klarte å gå alene. Desverre vet jeg at det er ganske mange som har det slik med revmatologene sine. Man føler man ikke blir trodd osv.
Denne gangen kunne ikke sambo være med meg, og jeg måtte gå alene.
Med hjertet i halsen og nervene på utsida tusla jeg inn på revmapol.
Men hun oppførte seg fint idag! Hun undersøkte meg skikkelig, og ikke med den likegyldigheten hun før hadde hatt.
Hun informerte meg grundig om blodprøver og medisiner osv, samt at hun stilte spørsmål både i forhold til erfaringen min med mtx, smertestillende og migrenen min.
Jeg fikk faktisk en følelse av at hun brydde seg!
Hun svarte også grundig på spørsmål og lurte på om det var noe mer jeg lurte på!
Positivt! Pluss i margen!
Hun skrøt også veldig av den jobben fysioterapeuten min gjør og ba meg fortsette der.

Det hele endte med at jeg nå har begynt med salazopyrin. Forhåpentligvis virker den bedre enn methotrexaten gjorde, og dersom jeg ikke får full virkning så får jeg prøve biologiske medisiner etterhvert!
Det kaller jeg fremgang på behandlingsfronten!!

Nå har jeg tatt salazopyrin (zalo-medisin som jeg kaller den, mye enklere å si) i 2 dager, jeg er kvalm,  svetter og fryser, føler meg influensasyk, men jeg vet det er en bivirkning. Idag har jeg også en bitteliten hodepine, men det er ingenting i forhold til hva mtx gjorde med hodet mitt.
Jeg satser på at bivirkningene er forbigående, og så gir jeg meg selv noen fridager til å la kroppen jobbe med dette nå.

5 kommentarer:

  1. Hei igjen:))

    Det er slitsomt når en i tillegg til sykdom også må slite med legestanden! Humørsyke leger har jeg også truffet nok av! Det er fort gjort å skylde på at ting er psykisk osv.....

    Heldigvis har jeg nå en superbra fastlege, og kjempekoselige revmatologer, så jeg "nyter" det så lenge det varer!

    Håper du blir hjulpet av Salazopyrin. Jeg fikk hverken virkninger eller bivirkninger av den medisinen, men ble "utslitt" av å stappe i meg alle de gul/brune (???) pillene. Det ble voldsomt mye piller! Nå går jeg på ei sprøyte Methotrexate (20mg) i uka. De virker foreløpig godt på meg, og jeg har ingen bivirkninger.

    Lykke til videre! Jeg har også hørt mange skryte av biologiske medisiner, hvis det blir aktuelt for deg!

    Klem fra Marie

    SvarSlett
  2. Ja det er ikke gøy når man må kjempe for å bli trodd på. Godt du har fått leger rundt deg du kan stole på, det er så innmari viktig.
    Jeg har også en superflink fastlege, og uten ham hadde jeg ikke vært der jeg er idag. Han har støttet meg utrolig mye.

    Jeg fikk også tilbud om mtx på sprøyte, men siden bivirkningene var så store, så takket jeg nei.

    Satser alt på at "zalo-medisinen" skal virke. Og bivirkningene, det er vel bare til kroppen blir vant til de nye greiene. Har hørt om flere som ikke har bivirkninger, så det er håp! :)

    SvarSlett
  3. Flink du er å skrive :) Håper som sagt at denne "zaloen" virker på deg uten bivirkninger . Den skal jo evt. kombineres med biologisk etterhvert... Tenkpositivt ;)

    klem fra Birgitte :)

    SvarSlett
  4. Hei på deg:-))

    Krysser fingrer for at du får bra effekt av denne.
    Men som Marie sa, så har ikke jeg heller merket noe effekt av denne enda, og som du vet, noe bivirkninger første uken. Så jeg synes det er lenge å vente, og så er det så lett å glemme når en skal ta to morgen og to kveld synes jeg.

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  5. Hei Ingunn!

    Kvalmen har begynt å roe seg, så du har nok rett i det med bivirkninger første uken. Fortsetter det slik så går dette bra. Da er det bare å vente på virkning. Førstemann? ;) Uansett, får vi lite virkning så står vi sterkt i muligheten for å få biologisk behandling. Så uansett hvordan vi snur det så kan man se positivt på resultatet.
    Er enig med deg at det er en utfordring å huske å ta medisin både morgen og kveld. Må vel finne på noe for å huske dette.

    SvarSlett