mandag 17. januar 2011

Mine leveregler og en garantert oppskrift til ett happy liv!

Mine typiske ordtrykk:


Uansett hva som skjer: Slapp av, det kunne vært værre!!!

Det e bedre å angre på det man har gjort, enn det man aldri tok sjansen på...

Det finnes ingen problemer, bare muligheter og løsninger!

Bedre å være lita å tøff, enn en stor bløff!

Du skal ikke se etter begrensningene. Se etter mulighetene i begrensningene!!!

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid.

Med litt viljestyrke og ståpåmot kan du klare ALT!


Når man har levd ett liv med masse motgang, helsa skranter og man i perioder føler seg helt Donald, da er det fort gjort at man blir deprimert og henger med hodet.
Det kan bli vanskelig å se fremover og det kan være vanskelig å finne løsninger og vite hvilken sti man skal gå videre på.
For flere år siden var jeg ganske langt nede og følte at livet bare gikk meg imot.
Men så bestemte jeg meg for at dette gidder jeg ikke!
Nå skal jeg lære meg å tenke annerledes!
Sakte, men sikkert begynte jeg å leve etter disse levereglene, og jaggu så snudde situasjonen seg. Humøret ble bedre og ting ble lettere å takle.
Istedet for å gruble over ett tilsynelatende umulig problem begynte jeg å se etter andre måter å løse det på. Og tro det eller ei, men det finnes alltid en løsning! Selv om den av og til er veldig vanskelig å finne.

Jeg har også alltid hatt masse uflaks. Dro vi på tur, så var det garantert ett eller annet som skjedde meg, f.eks. da jeg ble ranet på Lanzarote fordi jeg skulle være snill å bomme bort en røyk. Og da jeg skulle anmelde ranet ble jeg plukket opp av væpnede gardias som ikke kunne ett ord engelsk! Og jeg kunne selvfølgelig ikke spansk! Redningen ble at jeg kunne gateadressa mi og fikk de til å forstå at jeg hadde passet mitt der. Kan man ikke legitimere seg, så kan man fort havne i varetekt selv.
Den dagen fikk jeg ett nytt uttrykk: Det kunne vært værre! Jeg kunne jo blitt drept, eller fengslet eller det som værre er.
Og senere har jeg alltid sagt det når noe fælt skjer, det kunne vært værre. Og uansett hvor ille det er, så klarer jeg alltid å finne noe værre som kunne ha hendt, og da er det jo ikke så ille likevel.

Mange har en fæl uvane å bare se begrensninger i alt de skal foreta seg. Det gjorde jeg også. Helt til en klok mann en gang sa til meg: Du skal ikke se etter begrensningene, men lære deg å se mulighetene i begrensningene! Og jaggu, med litt trening så går det også!

Og så er jeg jo egentlig omsorgsarbeider da, og har jobbet med det meste innen helse. Det finnes så mange herlige mennesker der ute, både gamle og unge, så du kan tro jeg har hørt mange historier.
Men det jeg synes er tristest er når jeg møter eldre mennesker som sitter og er bitre og triste fordi de angrer på ting de ikke har gjort. Det kan være en forelskelse de har nektet seg, en reise, ja alt mulig rart.
Men når de er havnet på eldrehjem så er for de fleste sjansene ute.
Så derfor har jeg bestemt meg for at det er bedre å angre på det man faktisk har gjort, selv om man av og til gjør veldig dumme ting, enn å angre på ting man altid har hatt lyst til, men ikke har gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar