søndag 16. januar 2011

Hva er psoriasis?

Psoriasis er et gresk ord og betyr utslettsykdom. Det kommer opprinnelig av det greske ordet psora, som betyr kløe.


(Bilder lagt inn i teksten er hentet fra google)

Psoriasis er en arvelig sykdom som kan ha mange forskjellige ansikter.
Dersom en eller begge foreldre har psoriasis er det ca 50% sjanse til å selv få psoriasis. Jo mer psoriasis det er i familien, jo større sjanse er det for at det oppstår. Men det finnes også mange tilfeller av psoriasis der man ikke kjenner til at ett familiemedlem har psoriasis.
Det første utbruddet man opplever er vanligvis i forbindelse med en annen sykdom, som f.eks halsbetennelse, eller på grunn av stress. Den normale celledelingen skjer på ca. 30 dager, men hos en med psoriasis skjer denne på mellom 4 og 7 dager.
Psoriasis er ikke smittsomt og det finnes ingen kur for psoriasis.



Psoriasis vulgaris:
Den mest vanlige varianten er plakk, hvor huden danner tykke skjelldanneliser over en sår hudflate.
Dette forekommer hvor som helst på kroppen, men er vel mest vanlig i hodebunn, på ører, albuer og knær.





Psoriasis guttat er små utslett spredt over hele kroppen.
Det kan likne på små kviser eller varmeutslett.
Det klør veldig og opptrer over hele kroppen.








Psoriasis Inversa:
Denne opptrer vanligvis i områder der hud er i kontakt med hud.
Huden er veldig rød, men uten flass. Den kan væske hos enkelte.






Pustuløs psoriasis er sjelden og veldig alvorlig.
Den vises i utallige blemmer som inneholder sterilt puss. Huden under er ofte veldig rød.








Neglepsoriasis:
Neglen løsner ofte ytterst på fingeren eller tåa. I noen tilfeller kan man miste neglene helt. Man kan se små søkk i neglene, noe som kalles pitting. Denne pittingen likner på små knappenålshull.
Man ser også ofte svarte striper i neglene, som kan likne på oljestriper. Det er svært vanlig at de som har neglepsoriasis også har psoriasis artritt.



Palmo Plantar Postulose (PPP)
Denne er svært vanlig i håndflater og på fortsåler. Den viser seg i form av millimeterstore gulbrune blemmer med sterilt puss. Huden er også ofte fortykket, sprekket og flasser.
Det å gå og å bruke hendene kan bli svært vanskelig med denne typen psoriasis.






Genital psoriasis er  psoriasis som forekommer på kjønnsorganene.
Dette kan ofte feildiagnotiseres som soppinfeksjon.
Genital psoriasis opptrer ofte som vanlig psoriasis eller psoriasis inverse.







Erythoderm psoriasis har jeg ikke funnet bilde av, men det likner veldig på psoriasis inverse. Hele hudoverflaten blir veldig rød eller rødlilla, og man taper mye varme der. Man kan føle seg syk og ha frysetokter. Huden flasser i varierende grad.


Behandling av psoriasis:

Det finnes flere behandlingsmetoder. Man har ulike salver hvorav flere av dem innekolder kortison. Man kan få lysbehandling. Man har ulike sorter medisiner som prednisolon, methotrexate, neotigason, sandimmun, biologiske medisiner og klimabehandling med solbad og bad i sjø.

5 kommentarer:

  1. Mange av disse bildene kan nok kalles skrekkbilder. De viser hvor alvorlig psoriasis kan bli. For mange er nok graden av utslett mindre enn det disse bildene viser.

    SvarSlett
  2. ehhh nei ikke skrekk, for utslettet jeg "går" med under fotsålene er ingen ting i forhold. Blodflekker på badet om morgenen er ikke noe nytt.... takk for en opplysende blogg :)

    SvarSlett
  3. Uff... det er ikke noe greit å ha det under føttene. Jeg har også problemer der, men ikke på langt nær så ille som du har. Mine føtter driver overproduksjon av hud og spreker av og til, men så lenge jeg smører og skrubber daglig har jeg ganske god kontroll på dem. Men jeg kjenner mange som sliter veldig med føttene. Man blir temmelig handikappet når man får problemer med å gå. Er ikke en enkel sykdom å leve med dette.
    Glad du liker bloggen min. Den er min selvterapi samtidig som jeg får delt info med andre mennesker i samme båt. :)

    SvarSlett
  4. Heisan. Finner stadig flere sider om psoriasis i norge. Jeg hadde psoriasis i 20 år. Jeg var over 90 % dekket.

    Jeg fikk metotrexate og sandiumun, og har forsøkt stort sett alt som er. Jeg ble så lei til slutt at jeg pakket sekken min og gikk fra rikshospitalet. Jeg begynte å gjøre research og etter 3 år sto jeg der uten en flekk igjen. og jeg har vært ille.

    Sjekk bildene på bloggen min. Det er meg og ikke noe jeg har funnet på nettet. Jeg vil gjerne få kontakt med flere som vil forsøke programmet for psoriasis behandling jeg har satt opp, så ta gjerne kontakt med meg gjennom bloggen.

    SvarSlett
  5. Hei Inge!

    Så bra at du har funnet det som fungerer for deg!
    Jeg har hørt om mange som har klart å kontrollere sin psoriasis via kosthold og dietter.
    En varig livsstilsendring kan nok gjøre det mye enklere å leve med sykdommen. Her er vi alle forskjellige og det er ikke alltid at det som fungerer for èn fungerer like bra for en annen person. Her tror jeg at hver og en må prøve seg frem for å finne ut hva som passer for seg.
    Jeg har for lengst sluttet å bruke penger på "mirakelkurer" som likevel ikke viser seg å fungere. Dersom en "mirakelkur" hadde vært oppfunnet så hadde både leger og norsk psoriasisforbund jobbet hardt for at alle skulle få denne kuren

    SvarSlett