tirsdag 18. januar 2011

Behandling

Fysioterapi er det som står på tapeten nå.
Tidligere har jeg forsøkt massasje og ultralyd, men det ble jeg så dårlig av. Jeg fikk hodepine, ble kvalm og svimmel og måtte bare legge meg.
Sånn var det behandling etter behandling, og jeg tenkte at nå måtte det vel gi seg snart, men neida...
Da jeg fortalte fysioterapeuten hvordan jeg hadde det, så sa han: "vondt skal vondt fordrive!" og så ga han meg enda hardere behandling. Den gangen ble jeg liggende i senga i 3 dager før jeg kom meg opp på bena igjen. Da ringte jeg tilbake til fysioterapeuten og gav beskjed om at jeg ikke kom tilbake mer.
Legen min anbefalte meg å prøve en annen, men jeg var redd, så det tok ett år før jeg fikk motet meg opp og begynt å lete etter ny fysioterapeut.

Når jeg nå skulle finne ny fysioterapeut snakket jeg mye med mine medsøstre på psoriasis-forumet, for å høre deres erfaringer og anbefalinger.
Så begynte jeg å ringe rundt til fysioterapeutene her i distriktet.
Det var ikke særlig gøy. Da de hørte hvilken diagnose jeg hadde sa den ene etter den andre at han ikke kunne hjelpe meg. Ganske fortvilet begynte jeg å nærme meg slutten på lista da jeg endelig fikk napp!
Mannen som sa ja til å prøve å hjelpe meg sa klart ifra at han ikke kunne garantere at jeg ble bedre siden jeg har den diagnosen. Jeg kunne også risikere å bli værre og dårlig, og siden jeg hadde opplevd det før var sjansene store. Men om jeg likevel ville prøve, så kunne jeg få komme til han.
Sjeleglad takket jeg ja!

Da jeg kom frem har de sitt eget treningsstudio på fysioterapisenteret. Så kjekt, tenkte jeg, kanskje jeg kan få trent litt også? Det var jo noe jeg ikke har vært istand til på veldig lenge.
Og joda! Fysioterapeuten satte opp ett treningsprogram til meg, hvor det er tatt spesielt hensyn til senebetennelser og trange ledd, samt store problemer med rygg og nakke.
Jeg må få større sirkulasjon, spesielt i skuldrene, hvis ikke står jeg overfor en ny operasjon for å blokke dem ut ganske snart. Opererte begge håndledda for canalis carpi for ett par år siden, og har samme problem med skuldrene. Men kanskje fysioterapeuten min kan hjelpe meg?

Nå har jeg hatt 3 behandlinger med laser, 1 med varme og mild massasje, samt 3 treningsøkter og jeg er fremdeles ikke blitt dårlig!!! *bank i bordet*
Jeg får litt hodepine etter behandlingen, men det får bare tåles. Man kan ikke vente at alt skal gå knirkefritt heller. Og dersom jeg har vondt når jeg begynner å trene, så trener jeg ofte bort både smerter og hodepine, og det er jo en kjempefordel for å slippe å knaske så mye smertestillende.

Så nå ser jeg fremover med fornyet motivasjon! Endelig har jeg funnet en som lytter til meg og hjelper meg videre, samt gir meg masse råd. Endelig kan jeg ta opp kampen for å få tilbake livet mitt!
Tidligere har jeg slåss mot sykdommen min, og har måttet gi tapt.
Denne gangen skal jeg slåss MED sykdommen min. Jeg vet den er kommet for å bli, men jeg nekter å la den styre hele livet mitt, og nå har den tatt fra meg nok! ! !
2011 skal bli et positivt og fremgangsrikt år!

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Så kjekt å finne en flott blogg til som handler om Psoriasisartritt mm. Jeg ser du allerede har vært inne på min blogg. Koselig! Jeg kommer til å følge din!

    Jeg har også Psoriasis Artritt og Migrene + Hypothyreose (lavt stoffskifte) og Fibromyalgi for å nevne de viktigste plagene. Jeg har hatt migrene og Psoriasis i over 20 år, og muskel/skjelettplager like lenge. Psa brøyt ut for fullt etter at jeg fikk minstemann på snart 8 år, men det gikk ennå noen år før diagnosen ble satt.

    Fysioterapi har jeg også litt dårlig erfaring med. gikk med kronisk hodepine/migrene ved siste behandlingsrunde. For meg fungerer bassengtrening veldig bra, og det er herlig!

    Vi tastes! Vennlig hilsen Marie

    SvarSlett
  2. Hei! Så hyggelig at du tok turen innom!! :)
    Jeg har vært inne hos deg og lest litt ja. Godt å se andre med like erfaringer. Du har virkelig fått en skikkelig pose kroniske sykdommer du. Men det er vel ganske så vanlig med mange følgesykdommer i vår kategori.
    Jeg har lenge tenkt på å starte blogg, men har liksom ikke fått fingeren ut før nå.
    Jeg fikk psoriasis artritt lenge før jeg fikk psoriasis, så jeg fulgte den motsatte trenden. Og glad er jeg for det, for jeg har sjelden hudproblemer. Bortsett fra når jeg stresser til jul og liknende da. :P

    Vi tastes! Klem

    SvarSlett
  3. Hei:-))

    Så kjekt at du ikke har blitt dårligere av behandlingene, for jeg tror det er mange fysioterapauter som ikke kan dette med psa.
    Så ser jeg at du har fått svar fra Marie også...morsomt. Ser at Marie også har lavt stoffskifte, det har jeg også, blir bare verre og verre, kanskje det er en sammenheng?? Du da kronisk optimist, kanskje jeg har spurt før, men har dere ikke tilgang på bassengtrening dere heller??
    Synes bloggen di er kjempeflott, dette kan du vet du ;-)

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  4. Hei Ingunn!

    Det skal være bassengtrening i Grimstad her. Foreløpig har jeg ikke forsøkt det. Det er en ganske lang kjøretur og med bare en bil i husstanden så blir det vanskelig å tilrettelegge med gubbens gjøren og laten. Han går jo skole og jobber, så da må han ha førsterett på bilen synes jeg. ;)
    MEn jeg håper å få prøvd bassengtrening etterhvert for jeg hører det er mange som har godt utbytte av det.

    SvarSlett