torsdag 9. oktober 2014

Oppfølgelse av tidligere innlegg om CONCHOTOMI

Dette er ett innlegg mange har lest og som jeg har fått mange henvendelser om, både i kommentarer her og på mail, så en oppfølgning er vel på sin plass. :)

Mange er blitt skremt av innlegget mitt.
Det beklager jeg virkelig, men det var altså en veldig skremmende og forferdelig opplevelse for meg.
Likevel kan jeg nå si, etter nesten 2 år med åpen, luftig nese;
JA, JEG HADDE GJORT DET IGJEN!!
Det vil si,om det hadde vært min eneste mulighet og alternativet var ett liv med otrivin limt fast i hånden... :)

For nå har jeg ikke hatt tett neste på 2 år og det er deilig!!
Vel, selvfølgelig blir jeg, som alle andre, litt tettere ved forkjølelse, men det teller ikke.

Det er også en annen ting jeg har merket meg, og det er at dersom jeg hadde åpnet øynene noen år tidligere, tatt bort skyggelappene og innrømmet at jeg hadde ett problem jeg måtte søke hjelp for, så hadde jeg sannsynligvis slippet unna med ett mindre inngrep enn det jeg hadde.
Og så hadde jeg kanskje fått laseroperasjon eller radiobølge.
Utifra de kommentarene som er kommet om disse operasjonene, så høres de iallefall bedre ut enn min opplevelse.

Samtidig må dere også huske, som jeg har skrevet i innlegget om denne operasjonen:
"Da jeg gikk inn var jeg full av angst....."

Når man har angst så stiger blodtrykket. Høyt blodtrykk fører til at man blør mer.
At jeg i tillegg er en kroniker med mye smerter, så husker jeg ikke om jeg tok smertestillende før operasjonen eller ikke, men om jeg så hadde så ville det også ført til en økt blødning.

Jeg opplevde noe liknende ved øyelokkoperasjon.
Full av angst, jeg fortalte at jeg var redd, men de bare sa at dette går så fint så.
Det var ikke før etter legen hadde tatt første snittet at han forsto hvor redd jeg var og det rett og slett utifra blødningen han ikke fikk stanset.
Nå hadde jeg en meget flink og erfaren øyenlege, så han pratet meg rolig og fikk dempet angsten og når den var borte stoppet blødningen også.
Resten er en annen historie, men konklusjonen er:
Er du redd så si ifra tydelig nok slik at du får noe å roe nervene på.
Får man roet angsten så har man også forebygget ubehagelige opplevelser i forhold til blant annet uønskede blødninger.


Avslutningsvis så tok jeg ett kjapt regnestykke idag på hva jeg har spart, eller hvor mye penger otrivin har gått glipp av: kr. 5300,-!!!!!
Jeg har altså spart ca kr. 5300,- de to siste årene takket være denne operasjonen.

Mer skremmende er det vel at jeg brukte nesten kr. 30 000,- på otrivin de siste 10 årene før operasjonen.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar