søndag 17. februar 2013

CONCHOTOMI - reduksjon av nesemuslinger

Da var jeg omsider ferdig med operasjonen min og det er gått 2 uker.
Jeg forsøkte å lese litt om dette på nettet og visste i grove trekk hva jeg gikk til før operasjonen.
Men det var MYE værre enn forventet!!
Hadde jeg vært klar over det på forhånd, så vet jeg ærlig talt ikke om jeg hadde gjennomført det.
En fødsel er faktisk mindre skremmende, men det er kanskje fordi jeg har litt ekstra angst når det gjelder munn og nese og redsel for å ikke få puste.

Jeg har tidligere skrevet litt om denne operasjonen og forventningene til den.
Siden det er lite å finne om andres erfaringer ETTER operasjonen på nettet så har jeg valgt å lage ett nytt innlegg angående dette.
Ikke for å skremme, men for at andre som eventuellt skal gjøre det samme tenker seg om to ganger og vurderer om det finnes andre muligheter FØR de gjør dette.
Jeg skulle virkelig ønske at nesespray var ett reseptbelagt produkt.
Ikke fordi jeg legger skylden på nesesprayen, for man vet ikke om dette er forårsaket av nesesprayen eller om det ville skjedd uansett.
Men det jeg vet er at hadde sprayen vært reseptbelagt så hadde jeg gått til legen for 10 år siden og klaget på tett nese. Jeg ville ikke hatt muligheten til å selvmedisinere meg med noe skadelig i 10 år. Legen ville nemlig sendt meg til øre-nese-hals-spesialist på ett tidlig stadium.
På ett tidlig stadium kan denne tilstanden kontrolleres med kortison-spray. Enkelte vil kanskje måtte leve med denne sprayen og derfor likevel velge operasjon. Men jeg ville valgt sprayen om jeg hadde visst alt dette for 10 år siden.

Da jeg kom inn på avdelingen var jeg full av angst, noe som er ganske naturlig vil jeg si.
I tillegg var jeg pottetett siden man ikke kan bruke nesespray før operasjonen.
Først var jeg inne hos en snill dame som tok pusteprøve for å sjekke hvor tett nesa var.
Og deretter sprayet hun nesespray i nesa mi! Jeg ble så glad jeg kunne kysset henne!!! Endelig skulle jeg få puste normalt igjen, iallefall en liten stund.
Etter at sprayen hadde virket ble det ny pusteprøve som selvfølgelig visste mye større åpning, men jeg var fortsatt litt tett. Ingen tvil om at her måtte det operasjon til... *sukk*

Så var det å sette seg på venterommet og tvinne tommeltotter og kjøre pepp-talk på seg selv for å hindre føttene i å legge på sprang ut av sykehuset.
Plutselig var det for sent, der kom en ny dame for å hente meg..!
Skjelvende snublet jeg meg inn og ble plassert i en seng.
De forklarte at først skulle jeg få beroligende, og så satte de en solid dose stesolid.
Det tok ikke lang tid før skuldrene begynte å senke seg. Endelig var det ikke SÅÅÅ skummelt lenger.
Men så skulle de begynne å bedøve nesa.
10 STORE bomullspinner duppet i bedøvelse ble stappet opp i nesa.
Det gjorde vondt, det prikket og det stakk til å begynne med, men det roet seg ganske snart.
Temmelig ubehagelig var det likevel med alle disse pinnene som stakk ut.
15 minutters ventetid. Mens sykepleieren gikk å småpratet med meg. Innimellom slet jeg litt med å fokusere og syntes jeg kunne se 2 av henne. Men så gikk det over like fort igjen, så kanskje jeg bare innbilte meg det?
Vel, skikkelig snakkesalig ble jeg iallefall, så tror jaggu damen fikk vite alt om familien min på den korte tia.

Så kom den skumle legen med de snille øynene tilbake. Han var nok bare skummel fordi jeg VISSTE hva han skulle gjøre med meg....
Bomullspinnene ble tatt ut og nå skulle han sette bedøvelse med sprøyte langt inni nesa på meg.
Hutremegtu!! Det var grusomt!! Vondt gjorde det også, til å begynne med. Og noe av væsken rant ned i svelget mitt så halsen ble også bedøvet. Plutselig var det veldig vanskelig å svelge, og jeg bestemte meg for at nå måtte jeg bare konsentrere meg om å puste med munnen, så ville det hele være ferdig i løpet av noen minutter.
Så fort bedøvelsen hadde virket gikk han inn i nesen og jeg hørte noe som knakk. Deretter kom det ett skikkelig knasende klipp! Og vips så var det ene neseboret ferdig.
Jeg klarte fortsatt og puste.
Så gjorde han det samme på den andre siden. Lyden er ubehagelig ekkel, men man må bare lukke ørene så godt man kan. Nesemuslingene han dro ut var nesten like lang og nesten like tykk som lillefingeren min!!

Nå skulle tampongene inn i nesa. Endelig, nå er jeg snart ferdig, tenkte jeg.
Og idet han stappet den første tampongen inn eksploderte hodet mitt i smerte og halsen fyltes raskt med blod. Jeg klarte ikke å svelge pga bedøvelsen og hørte bare gurglelydene fra meg selv.
Idet jeg forsøkte å reise meg får å få blodet ut av munnen holdt de hodet mitt fast.
Til slutt mistet jeg kontrollen og spydde blod utover.
DA fikk jeg lov å sette meg opp. Brekninger og hiksting etter luft, mens jeg forsøkte å lytte til sykepleierens beroligende stemme mens hun instruerte meg i hvordan jeg skulle klare å roe meg ned.
Og mens alt dette sto på fortsatte legen å stappe tamponger opp i nesa mi...
Tårene trillet og det hele var grusomt. Men heldigvis var det ikke vondt lenger.
Så fort tampongene var på plass fikk jeg en ny dose stesolid for å klare å roe meg ned.
Er man stresset og har høyt blodtrykk og angst så vil man nemlig blø mer, så det var viktig å få roet meg ned.

Etter en liten stund klarte jeg å puste rolig og tenke litt klarere.
Jeg ble liggende der en stund før jeg skulle flyttes i hvilestol på ett annet rom.
De fleste klarer å gå på egne ben da, men jeg var så svimmel og ør at jeg ble kjørt ut.
Der fikk jeg en bolle med isbiter, ett glass vann, ett bekken og masse papir.
Både telefon med spill og en skikkelig god bok hadde jeg med meg, for jeg visste jeg måtte være en stund under observasjon etter operasjonen, men jeg var rett og slett så dopet at jeg klarte ikke å lese.
De to første timene satt jeg og suttet på bittesmå isbiter og stirret tomt ut i rommet.
Jeg fikk sendt ett par sms til samboeren min, men jeg tror jeg brukte veldig lang tid på å skrive dem....

Da bedøvelsen begynte å gå ut og jeg omsider klarte å svelge igjen kom sykepleieren med mer smertestillende. Takk og pris for det. De første dagene trengte jeg virkelig smertestillende!

Så fikk jeg beskjed om at tampongene skulle sitte i nesa i 2 dager!! Og så jeg som var forberedt på 1 dag!!
Herregud!! Marerittet mitt fordoblet seg!!
Jeg hadde ikke sovet mer enn ett par timer natta før operasjonen.
Og natta etter operasjonen fikk jeg heller ikke sove.
Med en gang jeg duppet av så lukket jeg munnen og forsøkte alt jeg kunne å puste med nesa, for så å bråvåkne av følelsen av å kveles. Den dumme hjernen min klarte ikke å tenke langt nok til å puste med munnen når jeg sov. Etter å ha forsøkt i ett par timer gav jeg opp og sto opp.
Denne natta ble det mange såpeserier på tv!

Så fort avdelingen på sykehuset åpnet så ringte jeg ned og tryglet om å få lov å dra ut tampongene.
Man får nemlig velge om man vil ta dem selv eller dra inn til sykehuset og la legen gjøre det.
Jeg liker å ha kontrollen selv, så jeg hadde så absolutt ikke tenkt meg tilbake til sykehuset.
Etter å ha forklart hvordan jeg slet med å puste og spise osv osv og sikkert overdrevet litt også så fikk jeg klarsignal til å fjerne tampongene på kvelden. Under tilsyn av en annen voksen i tilfelle man svimer av.
Jeg tror jeg tellte timer og minutter og sikkert sekunder også for å få disse greiene ut av nesa mi.

Så fort tiden var inne dro jeg dem ut. Det var ingen enkel jobb. De hadde allerede begynt å gro fast og det gjorde vondt og de satt veldig hardt. Men med en god porsjon tålmodighet, stahet og masse saltvann så fikk jeg dratt dem ut.
Deretter satt jeg å blødde over vasken i 2 timer. Da det endelig sluttet var jeg skikkelig lei!!
Men alt hadde gått nøyaktig slik sykepleieren hadde beskrevet det og alt var normalt, så jeg var ikke redd.

Endelig kunne jeg puste!!! Ah så deilig en følelse!!
De neste 2 ukene ble det masse ro og hvile. Brå bevegelser, trapper og andre anstrengelser startet nemlig blødningene igjen. Det er også heeelt normalt.
Saltvannskyllinger minst 3 ganger daglig den første uka for så å trappe gradvis ned den første måneden.
Og den saltvannsskyllinga ble jeg raskt avhengig av.
Å snufse eller snyte hadde jeg nemlig forbud mot, men jeg forsøkte jo likevel. Litt forsiktig. Og det gjorde vondt!!! Så beste måten å få blodrester o.l. ut av nesa på var å skylle godt med saltvann. Noe som også renser sårene og hjelper dem å gro.

Nå, 2 uker etter operasjonen, har jeg nesten ingen blødninger lenger.
Jeg puster godt med nesa UTEN nesespray!!!
Svimmelheten som også plaget meg den første uka har gitt seg.
Men var det verdt det?
Jeg vet ikke helt enda, men jeg tror det.
Jeg kan ikke huske sist jeg pustet så lett med nesa og det er deilig å slippe å alltid ha nesespray i hånden.
Men dette var tøft for meg.

Nesespray burde ABSOLUTT være reseptbelagt!!
Og alle dere andre som er avhengig bør gjøre alt dere kan for å slutte selv.
Gå til legen og be om hjelp.
Det finnes løsninger før det går så langt som det gjorde for meg.
Jeg ville gjort alt for å slippe denne operasjonen idag, selv om jeg vet det var nødvendig og fornuftig.
Og med tid og stunder så kommer jeg sikkert til å være glad for at jeg klarte å gjennomføre det.

25 kommentarer:

  1. Interessant å lese om opplevelsen din. Jeg tok samme operasjon for nesten en uke siden, men hadde en noe bedre opplevelse av det hele. Kjente ikke smerter pga bedøvelsen, legen klarte å forhindre at bedøvelsen rant ned i halsen, og jeg blødde ikke så voldsomt som deg i etterkant. Det gikk overraskende bra. Men - jeg er fortsatt veldig tett og merker ikke eventuell forbedring enda. Jeg tror at det er normalt, og jeg holder fast ved følelsen jeg hadde rett etter at legen var ferdig med laseren, før det begynte å hovne opp. Nytt liv!
    Mine symptomer i etterkant er tørr munn, press mot hodet (pannen)/bihuler og tetthet. Nå vet jeg ikke om jeg klarer å legge Otrivin-flasken helt fra meg i fremtiden, tiden vil vise, men opplevelsen av operasjonen var i alle fall ikke så verst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!! :)
      Ser at du fikk den type operasjon som jeg ønsket meg, nemlig laseren.
      Utifra det jeg har lest virker den mer human.
      Ved å bruke laseren skrumper de inn nesemuslingene slik at de blir mindre.
      I mitt tilfelle ble nesemuslingene fjernet helt, siden de var så store at jeg verken var kandidat for laser eller radiobølgekniv, som er det de pleier å bruke når de reduserer.

      Å være tett noen uker etter operasjonen er normalt. Jeg ble advart mot det. Men det har jeg sluppet. Jeg er blitt bestevenn med neseskylleren og skyller fortsatt inntil 3 ganger daglig og beskytter slimhinnene med neseolje. Men jeg har ikke vært så tett at jeg har hatt behov for nesespray en eneste gang etter operasjonen.
      Så dette er ett nytt liv.

      Har fortsatt presset mot pannen og bihuler som du nevner, samt endel hodepine. Dette er også desverre normalt, men vil gi seg etterhvert.

      Det var en pasient etter meg som hadde samme operasjon som deg.
      Han blødde heller ikke noe særlig og hadde planer om å gå på jobb. IMOT legens anbefalinger, vel å merke. Han fikk beskjed om å bruke kortisonspray når han ble tett, og at han kanskje måtte gjøre det resten av livet, men at det kunne hjelpe han godt nok til at han slapp en ny operasjon.

      Håper du blir helt bra igjen og at du klarer å legge fra deg Otrivin-flaska. Stikk gjerne innom og fortell hvordan det går med deg. :)

      Fortsatt god bedring!

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Hei, interessant å lese om operasjonen din. Hvordan går det med deg nå?

    Etter å ha fått bihulebetennelse som aldri virket å gi seg, gikk vel 4 uker med dundrende hodepine og press bak øyne, kom jeg til ØNH-spes som mente at det skyldtes at jeg var tett. Fikk relativt raskt komme inn og få gjort inngrep.Fikk masse nåler med bedøvelse opp i nesen, j%&/( vondt, og bedøvelse som rant ned i halsen. Så stakk han noe glovarme greier inn i nesa og rota rundt inni der. Vondt. Raskt over og ble sendt hjem. Fikk ikke inntrykk av at sykemelding var vanlig. Men med verdens verste, dundrende hodepine dro jeg til fastlege og fikk sykemelding for en god stund.

    Nå er det gått 3 uker siden inngrepet, og det dundrer og verker nesten verre enn før i neserot og bak øyne. Svimmel og trett hele tiden. Når jeg ringer til klinikken som gjorde inngrepet sier de at det er normalt, for ting er nå hovent inni der, og at det kan ta 2-3mnd før det blir bedre.

    Føler det er lite informasjon rundt omkring om dette. Livskvaliteten min er helt på bunn. Fra å være superkativ, til å bli et slakt på sofaen. Hadde vært interessant å hørt om det ble bedre for deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!!

      Så leit å høre at du sliter sånn etter operasjonen. Det høres ut som om du har hatt en operasjon med radiobølgekniv. Den varmes opp til 70g for å redusere vevet rundt nesemuslingene.
      Lommelegen har skrevet litt om det her: http://www.lommelegen.no/legesvar/operasjon-av-nesemuslinger

      Jeg var skikkelig ille den første uka. Jeg hadde feber og store smerter, blødde ganske ofte og var mye svimmel og trett. Den andre uka var også tøff, men så begynte det å bli bedre.
      De første 4 ukene kunne jeg fortsatt få blødninger utløst av økt aktivitet eller brå bevegelser. Pga dette ble jeg veldig avhengig av neseskyllingen for jeg kunne jo ikke snyte meg.
      Jeg brukte nok neseskylleren ett par måneder før jeg klarte å legge den bort.

      Etterhvert ble jeg helt fin. Jeg har aldri i mitt liv hatt så åpen nese og pustet så lett. Iallefall ikke det jeg kan huske.
      Jeg var inn til kontroll etter 6 måneder og målte luftgjennomstrømningen i nesa og den var blitt veldig mye bedre i forhold til hvordan den var FØR operasjonen.
      Nå er det gått ganske nøyaktig 9 måneder siden og jeg puster fortsatt like lett, er aldri tett mer og bruker heller ikke nesespray.

      Jeg sa vel etter operasjonen at dette var det værste jeg har vært med på, og det er det fortsatt. Jeg sa også at jeg ALDRI kom til å gjenta det.
      Men det må jeg nok trekke tilbake. Dersom jeg skulle bli så tett igjen så ville jeg gjort det på nytt, men de hadde nok måttet dope meg ned enda mer da. :S
      Men det å kunne puste betyr så utrolig mye. Og ikke minst det å slippe å gå med nesesprayen i umiddelbar nærhet til enhver tid.

      Jeg håper virkelig at du snart blir bedre. Gi deg selv god tid og ikke stress. Stresser du tar det lengre tid før det gror. Desverre må man av og til godta at man er redusert og ikke i den formen man forventer å være i. Jeg kan tenke meg du blir utrolig rastløs. Se masse filmer og/eller les bøker.
      Dersom du ikke merker bedring i nærmeste fremtid burde du kontakte fastlegen din. At det tar tid å bli HELT bra er en ting, men du burde iallefall merke at dagene sakte men sikkert blir bedre.
      Dersom fastlegen din ikke har svar eller vet råd så ber du om å få snakke med en annen lege på ØNH. Du har krav på second opinion og om du føler deg usikker på legen du har vært i kontakt med tidligere så er det din rett å få lov å snakke med en annen.
      Dersom operasjonen din ikke har vært vellykket burde du vurdere om du skal forsøke den samme operasjonen som jeg hadde. Det er smertefullt og vondt, men det er likevel verdt det.

      God bedring!

      Slett
  4. Takk for raskt svar!
    Når jeg tenker tilbake nå husker jeg at 3-4 dager etter inngrepet følte jeg meg vesentlig bedre. Gikk en liten uke der alt var mye mer positivt, før det begynte å bli verre igjen. Og nå er det blitt like ille som før inngrepet. Ved henvendelse til utførende klinikk på telefon sa de at det kunne bli verre før det ble bedre pga at det ville bli hevelse i såret, og at det kunne ta 2-3mnd før det ble bedre, Dette synes jeg høres rart ut, og strider med annen informasjon om temaet. Bundet til sofa i 2-3mnd? Jesus...

    Forøvrig flott å høre at dette hjalp deg. Gjentatte bihulebtennelser og pustebesvær er ødeleggende for livskvaliteten.

    Har vært i kontakt med fastlege og en annen ØNH lege og booket meg inn i nærmeste fremtid. Hadde jeg bare visst at dette kom til å bli bra gitt nok tid hadde jeg nok tatt det med ro, men føler at ingen gir meg noen gode svar på hva som forårsaker dundringen i bihulene. Og da blir man engstelig.....Får håpe historien får en happy ending til slutt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er litt nysgjerrig på hvordan denne historien ente? :)

      Slett
  5. Kan og kjapt dele min erfaring, utførte inngrepet igår med radiobølgekniv. Jeg fikk full narkose, våknet med 2 store 10cm tamponger i nesen og merket masse slim/gørr som bygget seg opp og lagde ett stort trykk mot øynene. Turen hjem tok en time og øynene rant konstant, fikk i meg medikamentene som ble skrevet ut når jeg kom hjem og fikk gurglet opp litt slim. Blandingen av å få ut noe slim samt medikamentene gjorde att dagen gikk ganske greit, noe vanskelig å snakke pga mye slim og mat/drikke gikk greit ned i små mengder. Jeg våknet 3-4x iløpet av natten pga veldig tørr hals, tok noen slurker vann og sov videre. Våknet dagen etter og reiste tilbake for å ta ut tampongene, dette var noe ubehagelig men veldig godt samtidig siden presset ble borte. Selv om jeg fortsatt er hoven så kan jeg ikke huske sist jeg har pustet så lett. Det er nå ett døgn siden jeg tok operasjonen og jeg trenger ikke smertestillende lengre, merker heller ikke noe press etter tampongene ble tatt bort. Jeg ble operert på Volvat i Oslo og kan absolutt anbefale de for alle som skal ta dette inngrepet!

    SvarSlett
  6. Hei. Tok selv denne for to dager siden. Ble benyttet le benyttet radiobølge og fikk narkose. Ble gjort på volvat i Oslo. Fikk overnatte på sykehuset. Mye press i pannen første natten pga tampongene, men når de fjernet disse dagen etter forsvant det. Er sykmeldt i to uker men ligger på sofaen og lurer på om jeg skal på jobb i morgen. Ingen smerter, skyller nesen ofte og puster fint i nesen allerede etter to dager. Og de fortalte meg at de fjernet mye under inngrepet. Dersom pustingen gjennom nesen blir enda bedre når hevelsen senker seg så er dette jeg absolutt anbefaler.

    SvarSlett
  7. Nei, nei, nei... nå ble jeg virkelig redd av å lese dette, selv om alle ikke hadde like forferdelige opplevelser. Jeg er livredd for nesa mi og hater neseblod. Har vært til utredning i dag på Ahus. Blir satt opp til operasjon av de små nesemuslingene først. Men skal prøve Nasonex kortison en måned først og se om det hjelper. Hvis det gjør det kan jeg kansellere operasjon og det tror jeg at jeg gjør uansett!!! Har ikke lyst til å gå på kortison resten av livet heller da... dyrt er det også! Sukk og hjelp....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg beklager om innlegget mitt skremte deg.
      Men jeg kan fortelle deg at nå etter nesten 2 år har jeg fortsatt ingen pusteproblemer. Nesen er åpen og fin. Så selv om opplevelsen var grusom så var den verdt det. Allerede etter første året hadde den spart meg for 2880,- i nesespray.
      Til nå har jeg spart 5280,- i nesespray, dvs om de ikke har økt veldig i pris da. :)
      Hadde jeg måttet så hadde jeg nok gjort det igjen. Men jeg håper jeg slipper.
      Og så må du huske at det er stor forskjell på å redusere nesemuslingene og fjerne dem helt.
      Det er 2 helt forskjellige operasjoner. Du kan lese om en reduksjon i innlegget under ditt. Ser ut til å ha vært et veldig greit inngrep. :)

      Slett
  8. Høres helt fantastisk ut.
    Dersom jeg ikke hadde ventet i så mange år og ignorert problemet mitt enda lengre så kunne jeg også kanskje klart meg med en slik operasjon på ett tidligere stadium.
    I mitt tilfelle hadde nesemuslingene vokst seg like store som lillefingeren min og måtte fjernes helt. Derfor ble det ett helt annet inngrep.
    Jeg skulle ønske jeg hadde gjort som deg og bedt om hjelp tidligere.
    Og skulle de gro ut igjen så løper jeg til legen tvert. :)
    Håper du gror godt og at du slipper noen plager pga dette.
    Selv om mitt inngrep var grusomt, så er jeg blitt veldig fin etterpå og dersom jeg måtte gjøre det igjen, om det var eneste mulighet, så hadde jeg gjort det. Det er tross alt snakk om en kort periode, mens å leve med tett nese resten av livet er uakseptabelt. :) Lykke til videre. :)

    SvarSlett
  9. Takk for det. Har fortsatt ikke vondt men kjenner at skorper er irriterende men det hjelper å skylle og bruke oljespray. Er vel som alle andre som tar denne operasjonen - idiotisk panikkslagen ved tanken på tett nese.
    Jeg forstår ikke at noen klarer å vente i årevis på behandling - jeg var tett i 8 uker og hadde ikke klart å vente i et år. Er og blir en nesepuster og hadde ikke overlevd en natt med tamponger i nesa uten å være dopet fullstendig. Hadde nok ikke fikset din operasjon tror jeg. Dessuten høres det ut som om du var ute for noen litt usympatiske behandlere og du burde hatt full narkose når du skulle fjerne så mye.
    Det er så mange utålmodige og lite empatiske leger. De kunne jo prøve selv.
    Nå skal jeg vente på skrumpingen - og sky folk som er forkjølet som pesten - de kan holde seg hjemme. Er storforbruker av antibact akkurat nå - folk må tro jeg er helt sprø :-)

    SvarSlett
  10. Innlegget ditt redda dagen her! Jeg venter på å ta inngrepet du beskriver på Oslo Øre Nese Hals på Majorstua (tror og håper jeg). Alt gikk veldig fort på konsultasjon og når jeg gikk sa dama i skranken at jeg bare skulle bestille time til operasjon "det er kort ventetid. vi tar det bare en kveld det dukker opp litt ledig tid." Så fikk jeg en liten lapp med tre setninger om at jeg kunne bruke otrivin og olje, at jeg kunne oppleve noe ubehag ved skorper og tett nese etter ingrepet. At jeg måtte ta steget å bestille timen selv har vist seg som en dårlig strategi da det til nå har tatt meg 1 år og 2 mnd å bestille time. Jeg opplevde legen min som noe utilgnjengelig, brå og arrogant. I tilleg til å totalt avfeie at jeg hadde noe betydelig problem (som likevel åpenbart krever inngrep), ville han ikke svare på noen av mine spørsmål. jeg spurte hvor god prognose de hadde på at dette inngrepet ville fungere på symptomene jeg gikk dit for. Han svarte da kvasst "jeg snyter ikke staten for penger om jeg ikke tror det vil hjelpe".. han ville ikke svare på om det ble aktuelt med sykemelding eller om jeg trengte å bli kjørt hjem etterpå. Det er jo ikke så greit å vite når man ALDRI har vært med på noe liknende tideligere! kan jeg ta t-bane hjem liksom? jeg trenger å forberede meg hvis jeg ikke kan gjennomføre mine ansvar på jobb..

    Jeg tenger å vite at jeg kan stole på at de forteller meg den fulle sannheten! Når jeg ikke får stille spørsmål, vekker ikke dette mye tillit. For om det var meg som trodde jeg skulle bli kvalt av bedøvet hals og mitt eget blod, så måtte jeg nok legges inn på psykiatrisk akuttmotak etterpå som følger av postraumatisk stess! Om man blir informert at halslammelse KAN forekomme, så blir man kanskje ikke like redd til tross for ubehaget..? Når jeg leste det første inlegget her så trodde jeg det var denne opperasjonen jeg skulle ha..så lite informasjon fikk jeg altså. Og etter halve innlegget ditt kroniker, så måtte jeg legge meg ned på sofaen for ikke å besvime. Jeg tenkte at ingen verdens ting skal opp i nesa mi, noensinne! Det var nemlig også til meg snakk om tamponger, men tilegg ble sviing og remser nevnt. Når legen er så utilgjengelig tørr man jo ikke å "mase mer"...og for sånne som meg innebærer det at man heller lager seg de værst tenkelige senarioene i hodet.

    Jeg ble overasket over at noe skulle opp i nesa i det hele tatt.. jeg oppsøkte lege fordi jeg sliter med andpustenhet, svimmelhet, at hjertet banker hard selv om jeg sitter stille og ikke minst tette ører ved den minste pulsstigning. Likevell gir det mening da jeg får helt panikk bare av tanken på å kun puste gjennom nesa. prøver jeg dette tar det få sekunder før jeg gisper etter luft og hjertet dundrer. Men slik har det jo alltid vært...rart hva man blir vant til. Jeg var avhengig av otrivin i et tiår og er helt ening i at dette middelet må reseptbelegges! Som kroniker sier så hadde jeg gått til lege mye før om jeg ikke selvmedisinerte. de siste 4 år har jeg gått på en reseptbelagt allergispray ved navn Avamys. Legen har tidligere skrevet ut denne da jeg fikk påvist allergi mot midd. Denne legen kom imidletid frem til at jeg ikke hadde noen allergirer og ville ta meg av denne sprayen som faktisk fikk meg av otrivinkjøret uten problematisk avvnedingsperiode. jeg prøvde det han sa i 1 mnd, noe som resulterte i 3 mnd otrivinavhengighet igjenn. Dette forsterket jo min skepsis til legen. heldigvis godtok fastlegen å fortsett å skrive ut avamys til meg.

    Ja ja.. nå er jeg imidlertid litt nysgjerrig på hvordan det har gått etter at nesemuslingene krympet? tengte du sjåfør hjem og sykemelding ettr inngepet? ;P Hvor velfungerende var du i forhold til daglige gjøremål i dagene etter ingrepet? forøvrig svarer innlegget ditt på de fleste av spørsmålene jeg har hatt, så jeg veldig takknemlig!

    SvarSlett
  11. Hei.
    Mine muslinger ble klippet bort.

    De brusklignende greiene de dro ut var like lang som lillefingeren min. Ikke rart æ hadde pusteproblemer!! Nesa var nesten helt tett.
    Å svi er noe annet og om du leser de andres kommentarer så tror jeg du vil foretrekke å svi dem, slik det høres ut som planen er for deg.
    Pga panikkanfallet mitt så kjørte de i meg enda mer stesolid så jeg var temmelig neddopet. Æ hadde nok ikke funnet rattet på bilen om æ skulle kjørt. Var under observasjon til det værste hadde gitt seg. Da ble jeg hentet. Andre som hadde mindre inngrep enn mitt samme dag dro 30 min etter sin operasjon. Alle ble anbefalt å IKKE kjøre bil selv. De andre så oppegående ut og klarte å tenke klart. Så utrn panikkanfallet så ville jeg nok klart å ta buss eller liknende. Men det beste er om noen kan kjøre for deg.
    Det er vanlig med noen dagers sykemelding etter ett slikt inngrep.
    Kirurgen/sykepleieren hans fikser vanligvis det. Hvis ikke kan fastlege gjøre det.
    Jeg fikk lett feber og hodepine de første dagene etter. Bihulene føltes som bihulebetennelse, noe jeg fikk info om i forkant at er helt normalt.
    Man kan bli litt svimmel i begynnelsen og å puste kald luft kan svimle mer og være ubehagelig. Tørkle foran nesa om man må nyoperert ut å gå på vinteren. Ingen brå bevegelser opp og ned da økt blodtrykk kan få nesa til å blø igjen. Gå også sakte i trappene av samme årsak.
    Nesa mi er fortsatt åpen og fin nå 3-4 år etter. Har måttet ty til spray av og til ved forkjølelese, men aldri mer enn ett par dager.

    SvarSlett
  12. Kanskje et veldig teit spørsmål, men jeg skal gjøre dette på mandag med radiobølger :) Jeg skal legges i narkose da jeg skal opereres for skjev neseskillevegg og nesepolypper i tillegg.. Jeg bare lurte på om du merker noe forskjell på det ytre? altså, forandret nesen din seg? :) Jeg prøver bare å forstå meg litt på hva som skal skje, haha

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. ��
      Nei, merker ingen forandringer på det ytre.
      Jeg har en venn som har rettet opp skjev nesevegg samtidig med fjerning av polypper og han har heller ingen synlige ytre endringer.
      Han beroliget meg før min operasjon siden hans gikk knirkefritt.
      Det er operasjoner de gjør mange av veldig ofte, med positive resultater. Sjansene for komplikasjoner er nok ganske små, så dette tror jeg vil gå bra.
      Lykke til på mandag.☺

      Slett
    2. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. ��
      Nei, merker ingen forandringer på det ytre.
      Jeg har en venn som har rettet opp skjev nesevegg samtidig med fjerning av polypper og han har heller ingen synlige ytre endringer.
      Han beroliget meg før min operasjon siden hans gikk knirkefritt.
      Det er operasjoner de gjør mange av veldig ofte, med positive resultater. Sjansene for komplikasjoner er nok ganske små, så dette tror jeg vil gå bra.
      Lykke til på mandag.☺

      Slett
    3. Takker for svar :) Nå er jeg ferdig, og fikk fjernet tampongene idag :D Det gikk kjempebra! Nå venter jeg i spenning til hevelsen går ned.. akkurat nå ser det ut som at jeg har en svær potet i ansiktet.. hahaha

      Slett
  13. Hei, jeg gjorde dette på Aleris Trondheim, synes det var lite å gru seg til. Fikk bomull med bedøvelsen i nasen først, ekkelt når det rant baki halsen. Sprøytene og selve inngrepet var helt ok. Null stress. Nå er det tre dager siden, skyller ofte. Mange ganger om dagen. Null smerter. Nasen er naturligvis ganske tett ennå, men det jeg reagerer på er at jeg ble så forbanna forkjølet av dette. Snørrete, nyser, litt dårlig form, crp verdi 10. Men dette er kanskje vanlig?

    SvarSlett
  14. Hei, jeg gjorde dette på Aleris Trondheim, synes det var lite å gru seg til. Fikk bomull med bedøvelsen i nasen først, ekkelt når det rant baki halsen. Sprøytene og selve inngrepet var helt ok. Null stress. Nå er det tre dager siden, skyller ofte. Mange ganger om dagen. Null smerter. Nasen er naturligvis ganske tett ennå, men det jeg reagerer på er at jeg ble så forbanna forkjølet av dette. Snørrete, nyser, litt dårlig form, crp verdi 10. Men dette er kanskje vanlig?

    SvarSlett
  15. Jeg blir utrolig overasket av å lese her. Er på mobilen så kommer ikke til å skrive detaljert. Men Conchotomi er ingen sak dere. Vi er i 2016, leger bedøver...vi har 3 deler av nesemusling i hvert nedebor. De varmer opp den nederste som regel. Denne vil blø litt og hovne opp rett etter operasjonen. absolutt ingen smerter. Dagen du kommer hjem får du noe blod som kommer rennende med første saltvann skylling. Du vil ha noe hodepine første timene etter. paracet holder lang vei. Så dag nr 2. Ingen smerter. Ingen blod(nesten). Jo du er HELT tett i nesa. Fordi dt hovner opp etter å bli svidd. Men det går raskt over. Minner mer om en forskjølelse, enn hva alle disse folka her skriver. Dere er noen panikk pinglete jævler som sprer frykten deres til andre ved å syte over hvor jævlig dt var. Uansett, NYTT MENNESKE, NYTT LIV. Hjelper otrivin deg vil et slikt inngrep være som innebygd otrivin for deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er forskjell på nesemuslingREDUKSJON med radiobølge kniv og nesemuslingFJERNING med kirurgi som eieren av denne bloggen her har gjort. To vidt forskjellige inngrep, og det å kalle noen "panikk pinglete jævler" er temmelig dårlig gjort. Om du leser hele innlegget så er det tydelig at hun ikke bruker radiobølge kniv, om du leser hele innlegget så ser du hvorfor hun hadde så store smerter. Jeg har tatt inngrep med radiobølgekniv men det hjalp ikke meg så skal nå inn med kirurgi og skal heldigvis i narkose (noe hu her burde vært) så det er to forskjellige inngrep. Helt klart.

      Slett
  16. Fikk radiokirurgi for å fjerne nesemuslingene her om dagen. Gjorde det for noen år siden også. Det gikk en måned eller to så ble nesa åpen, kunne puste greit med nesa en stund med så tetna det til igjen. Her om dagen brakk de i tillegg på plass et bein i nesa som var litt skjevt. I mitt tilfelle har smertene vært minimale etter begge operasjonene. Blør litt når jeg snyter meg og føler meg litt småforkjøla. Etter en stund løsner det noen store skorper fra nesa og man føler seg fort bedre. Skyller med saltvann 3 ganger om dagen. Hvis nesa ikke blir åpen nå blir det skalpellen neste gang. Men tror jeg slipper. Jeg kan puste greit med nesa uten å bruke otrivin tre dager etter inngrepet. Sist gikk det lenger tid. Uansett så tror jeg ingen trenger å grue seg så veldig til radiobølgekirurgi.

    SvarSlett
  17. Hadde conchotomi forrige tirsdag, full narkose.
    Startet 13.00, var på vei hjem 16.30.

    2 digre tamponger i nesa i 2 dager, dro de ut på torsdag. Dette er den verste perioden fordi du ikke får trykkutjevnet ørene- ganske ekkelt å drikke.

    Fikk 50 forte og 20 voltaren for smertene, har totalt tatt 4 forte samme kveld som inngrepet, etterpå har smerter vært fraværende.

    Skyller med saltvann i nesehorn 4-5 ggr pr dag, og da forsvinner det myyye blod og slimgørr.

    Puster bedre og bedre med nesen for hver dag. Har brukt otrivin i 15 år - det er noe faenskap.

    SvarSlett