torsdag 7. desember 2017

KLAG PÅ ALLE DÅRLIGE KONSULTASJONER

Dagens hjertesukk  og oppfordring fra meg. 😉

Jeg vil oppfordre alle dere som ikke får en grundig undersøkelse hos revmatolog om å KLAGE.

Hvis dere ikke føler dere blir hørt, KLAG!

Hvis de avviser dere før alle undersøkelser er gjort, KLAG!

Alle undersøkelser betyr røntgen, MR, MR med kontrast, UL (ultralyd) Skjelettcintografi, fysisk undersøkelse, gjentatte blodprøver.
(Gi meg beskjed om jeg har glemt noe så fører jeg det opp)

Dersom sener, muskler og brusk ikke blir vektlagt i tillegg til ledda, KLAG!

Dersom dere får lite informasjon og tilbakemelding, KLAG!

Dersom dere ikke får være med i diskusjonen om valgt behandling, KLAG!

Dersom dere ikke får en fast revmatolog å forholde dere til, KLAG!

Dersom legen/revmatologen har utilstrekkelig kunnskap om PsA, KLAG!!

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har planlagt å klage det siste 10-året, men det er mange ganger. Jeg tror jeg har møtt på de fleste "vanlige" manglene på revmatologisk.
Men så har jeg vært sliten, syk, manglet krefter, vært usikker, fått nedturer etter mislykka konklusjoner så jeg har liksom kjeftet og sutret litt, men ikke gjort noe.
Nå i høst fikk jeg nok og skrev en skikkelig klage.
-Jeg ble tatt seriøst!
- Jeg fikk medhold på alle punkt.
- Jeg fikk både muntlig og skriftlig beklagelse.
- Journalen ble rettet opp
- Det viktigste av alt, jeg fikk behandlingen min!!

Hvorfor gjorde jeg ikke dette for 5 år siden?
Da hadde jeg vært mye friskere enn jeg er nå.
Veien tilbake er lang og tung. Den hadde ikke trengt å bli så lang om jeg hadde klaget tidligere og satt ned foten. Nok er nok.

Siden dette skjedde med meg og det skjer med massevis av andre mennesker hver dag så tenker jeg at vi må tvinge dem til å åpne øynene. Vi må kreve å bli hørt.
Vi må slutte å godta dårlig behandling.

Dersom vi skal få endra disse dårlige vanene hos helsevesenet så tror jeg vi må bli mye flinkere til å klage.
Dersom alle klager hver gang vi opplever slike ting så blir legene tvunget til å lære seg mer.
De blir tvunget til å ta oss seriøst.

Så min oppfordring til alle idag er KLAG!!!  ☺
Det hjelper faktisk. 😉

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar